Tæmmet æblechutney af vilde æbler

tirsdag den 15. oktober 2013


En lille gåtur bagved vores huse, hvor der er et grønt område, vidnede om at denne dag ville blive lang ;) Der bugnede nemlig med æbler og pærer!! Tænk - jeg havde et rigt spisekammer, lige ude ved min bagdør, og jeg vidste det ikke engang!


Så atter engang skrællede jeg en stak æwler! For så behøvede jeg ikke vente på at tø dem op fra fryseren ;)

Her er min version,

Tæmmet æblechutney af vilde æbler:

Ingredienser:

2,2 kg Æbler
3 rødløg
4 fed hvidløg
2 kanelstænger
2 chili (Jeg brugte Mik Schack)
1 lille knold ingefær
1 tsk salt
2 tsk koriander
2 tsk sennepsfrø
5 dl æblecidereddike
350 g sukker
en lille drys lakridspulver (jeg bruger den fra by Bülow)

Fremgangsmåde:

Skræl æblerne og fjern kernehus og snit i tern. Skær løgene i tern og hæld både løg og æbler op i gryden. Tilsæt resten af ingredienserne og bring det hele i kog. Når det koger, skrues ned, så det simrer i omkring 20 minutter, eller til æblerne er møre.

Hæld den varme chutney på rene skoldede glas, luk låget og lad dem køle af. Uåbnet kan de nemt holde sig i flere måneder. Men når du åbner et glas, skyder jeg holdbarheden til at være et par uger. Selvfølgelig alt efter hvor længe du har glasset stående på middagsbordet, hver gang du serverer fra det.

Chutneyen smager fortræffeligt til fx kylling, risretter eller sågar anden juleaften. Velbekomme!

4 kommentarer:

Britta Svanborg sagde ...

Ser sindssygt lækkert ud, jeg har lige lavet æble/tomat chutney, det er dejligt med lidt i kælderen til vinteren kommer.
Dejlige opskrifter du lægger ud, TAK.
Kh. Britta

Tina sagde ...

Velbekomme :) Tomater har jeg ikke haft ret mange af i år, desværre. Har du haft mange af dem?
Jaaah det er dejligt at have lidt i skabene til vinteren :) Jeg har i hvert fald allerede rigeligt på lager...

Denblyviol sagde ...

Ja, naturen rummer af og til overraskelser. Hvilke lækkerier du har frembragt. Tak fordi du vil dele dine opskrifter. Skal selv igang med en chutney, vil nu prøve din.

Tina sagde ...

Irene, ja tænk jeg har boet her i tre år og aldrig har opdaget alt det der groede derinde ;) velbekomme

Send en kommentar