Sol, sne, sol og så lidt mere sne

torsdag den 21. marts 2013


Vejret ved ikke helt til hvilken side det vil hælde idag. Vi har haft skiftevis høj sol og snestormslignende tilstande ;)

Smukt har det set ud - uden tvivl! Jeg elsker synet af det tykke hvide lag, der bare bliver mere og mere dundyneagtigt at se på. Dog må jeg også indrømme, at det rykker i mit indre, for noget mere varme, sol og jord under neglene.

Det nærmeste jeg kommer det lige nu, er vist at så spændende frø indendøre, samt købe lidt forår på vase. Øhh ja, det vil jo sige, at jeg købte en stak hyancinter, uden at overveje om jeg havde en vase til det. Det havde jeg ikke, viste det sig, så jeg måtte ty til patentglas!

Men med lidt vandperler i bunden (som ikke har nået at udvide sig endnu), så går det også nok.


Men alt pynter på forårshumørt - når et kig udendørs, viser store fnug der mest af alt ligner vattotter, der daler tæt og tungt. Bevares, Tina 4 år jubler.... Men den mere voksne side begynder altså at sukke efter at se det grønne græs, træer i knop og solen på en smuk blå himmel - måske flankeret af små hvide bomuldsskyer!


I stedet toppede vi i dag, en snedyne, med en dybde på knap 13 cm. Men så skal jeg love for at tøvejret også satte ind her til eftermiddag - det nærmer sig tsunamitilstande på min terrasse, der har lidt svært ved at komme af med smeltevandet. Og næste øjeblik - ja så sner det tæt igen.


Men så ER det jo godt, at der inden døre, vises tegn på forår ;) Vindueskarmen bugner af små håbefulde grønne planter, der strækker sig mod solen og er lige så ivrige efter varme, som jeg.

I går og i dag, har en hel flok små nye tomatplanter, sagt goddag til verden. De strækker hals så hurtigt at man næsten kan set det, med det blotte øje. Man kan næsten sige de er gået lidt "agurk" ;)


Så vindueskarmen er presset til sit yderste. På skobakker, af den slags man stiller sit våde fodtøj i for at dryppe af, står de side om side og slås lidt om pladsen. Chiliplanter i massevis, breder sig ud over de få meters plads der er til rådighed.

Jeg vil tro jeg ender på et sted mellem 30 og 40 planter i år. Og oveni det, venter ca. 6-7 sorter tomater og en enkelt agurkeplante. Agurkeplanten er kommet med sådan lidt fra sidelinjen - jeg har nemlig været så letsindig, at tilmelde mig Agurkevæddeløbet 2013, en gruppe på facebook.
Uden først at overveje om jeg egentlig har plads til det - og ikke mindst evner for det. For jeg har endnu aldrig selv dyrket en agurk.

Jeg fik en plante sidste år, men jeg fik den ret sent og den nåede aldrig at gøre væsen af sig.


Chilierne derimod, føler jeg, at jeg har mere styr på. Også her er der væddeløb om hvem der vokser sig størst og stærkes, hurtigst ;)

Jojo - foråret lever inden døre, her hos mig ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar